2/01/2013

I hate Mirror Go.

Mirror go became a topic in a board about computer go in Japan from last December to this month. Do you know mirror go?

"It refers to all go openings in which one player plays moves that are diagonally opposite those of this opponent, making positions that have a rotational symmetry through 180° about the central 10-10 point (by Wikipedia)".

For example, it's as bellow.


There are some techniques to break mirror go. For example, it's a technique using moves of ladder.


But computers can not use the techniques consciously. That's why, some bad player can use mirror go against strong computers.

There are some mirror go at KGS in last December. Maybe it's influenced by the topic in the board.

I have played only one game at which the opponent used mirror go. I was very bored in the game. I can not understand the mind of the players who use mirror go.

Is it fun?

2 comments:

  1. ヒカルの碁でもマネ碁の話がありましたよね!
    結構好きなシーンですが、
    実際に対局でやられると確かにムっとしてしまうかもしれません(笑)

    私は経験ないですが、マネ碁をする人もいるんですねぇ

    ReplyDelete
  2. 最初の頃にありましたよね。すっかり忘れてましたが。

    マネ碁を打って楽しいとはとても思えません。ランクを上げるためだけに、つまらなくてもコンピュータ相手に打つのはまだ理解できますが。

    それでも、実力不相応のランクになったら、今度は人間と打つ時に不相応なハンデを背負うことになるので、やっぱり意味があるとは思えませんが。

    ReplyDelete